Advarer mot svenske tilstander
Den svenske loven mot sexkjøp er tredd ned over hodet på de prostituerte selv, mener svenske Petra Östergren. Forfatteren berømmer derimot norsk prostitusjonsdebatt for sin åpenhet.

Petra Østergren , forfatter og sosialantropolog,
http://www.petraostergren.com/

(Først publisert: Klassekampen 24.oktober 2006)

– Den norske debatten er mer nyansert enn den svenske. De prostituerte får komme til orde på en helt annen måte. I Sverige er det de verdikonservative feministene som bestemmer.

Det sier Petra Östergren, tidligere radikalfeminist; nå forfatter av boka «Porr, horor og feminister» på forlaget Natur och Kultur i Sverige. Dermed leverer hun skyts til de norske debattantene som advarer mot å kriminalisere kjøp av sex i Norge.
I motsetning til her, har Sverige allerede forbudt kjøp av seksuelle tjenester. Men da den svenske «sexlagen» ble innført i 1999, skjedde dette ifølge Östergren uten tilstrekkelig kunnskap, og uten at man hadde gått i dialog med dem som ville bli rammet av den nye loven.
– Hovedproblemet er at ingen i Sverige ønsker å snakke med de prostituerte, de velger å holde dem utenfor debatten. I alle andre sammenhenger ville man vært villig til å snakke med de ulike interessegruppene, men de prostituerte nekter man å ta på alvor, sier hun.

Ses på som syke
Tvert imot behandles prostituerte slik homofile ble behandlet tidligere, mener Östergren: De omtales konsekvent som ofre eller psykisk syke. I den svenske debatten klarer man ikke å se at prostituerte ikke nødvendigvis er ofre, og etter forfatterens syn preges porno- og prostitusjonsdebatten dermed av en holdning om at de som er involvert, ikke er voksne, oppegående mennesker.
For hvis man tar utgangspunkt i at alle kvinner har rett til å bestemme over sin egen kropp – hva slags etiske argumenter er det da for at prostitusjon bør forbys, spør Östergren, og svarer selv:
– Ingen, så lenge handlingene er frivillige og foregår mellom voksne mennesker. Man kan ikke argumentere med at prostitusjon er vold mot kvinner. Da må man forby ekteskap også. Er det noe sted folk er ondskapsfulle mot hverandre, så er det jo definitivt i familier og i de nære relasjonene. Men ingen tar til orde for å forby folk å gifte seg av den grunn.

Sinte feminister
Petra Östergren var lenge en profilert svensk feminist. Hun var aktiv i ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige), i kretsen rundt professor Eva Lundgren. Det feministiske engasjementet kom etter at moren ble drept av en ekskjæreste. Östergren begynte å undervise i selvforsvar, og arbeidet for å stoppe vold mot kvinner.
Men etter hvert opplevde Östergren debatten om kjønnsrelatert vold som unyansert. For: Hvis det var sånn at all vold skyldtes at menn utøvde sin kjønnsmakt over kvinner, hvordan kunne det da ha seg at vold også forekom i par med to av samme kjønn? Hva med mennene som ble utsatt av vold fra sin kvinnelige partner? Og kunne det virkelig være slik at all porno er vold mot kvinner, også hvis det er snakk om homseporno, der alle involverte er menn?
– Jeg skrev en artikkel for ti år siden der jeg stilte spørsmål ved en del vedtatte sannheter i den svenske pornodebatten. Reaksjonene var utrolig sterke. Over natten gikk jeg fra å være en profilert kvinnesakskvinne til ikke å være velkommen på feministiske seminarer. Og jeg stilte meg spørsmålet hvor de sterke følelsene kom fra.

Svensk selvbilde og prostitusjonslov
Ifølge Petra Östergren er et «rufsete» svensk selvbilde hovedgrunnen til at man vedtok en så radikal prostitusjonslovgivning. Hun mener loven har kommet som et resultat av at Sverige har behov for å være moralsk bedre enn andre land på området.
– Det svenske selvbildet har slått sprekker de siste årene: Velferdsstaten fungerer ikke nødvendigvis så godt, og det har kommet fram at vi tillot tyskerne å marsjere gjennom Sverige på vei til Norge under krigen. Bildet av Sverige som en moralsk nasjon, skapt blant annet av Olof Palmes engasjement for verden, er ødelagt. Det er derfor vi har vært så opptatt av å framstå som moralske og handlekraftige i denne saken, og det er derfor motargumenter skaper så sterke reaksjoner. Vi vil være best på likestilling. Det er også derfor Sverige så gjerne vil eksportere prostitusjonsloven sin, blant annet til Norge.
Hører vi på Petra Östergren, gjør vi imidlertid best i å la være.

Loven rammer de prostituerte
I arbeidet med boka har Östergren intervjuet i overkant av tjue kvinner, og snakket med mange flere. Kvinnene har hun kommet i kontakt med blant annet gjennom aviser og kontakter, og forfatteren mener å kunne presentere et mer nyansert og riktigere bilde av den svenske prostituerte enn i tidligere svensk forskning.
– Jeg tar jo ikke utgangspunkt i prostituerte som er på et eller annet statlig hjelpeprogram. Dette er ikke nødvendigvis jenter som ønsker å komme bort fra prostitusjonen for å få et nytt og bedre liv; jenter mange forskere før meg har arbeidet med.
Dermed har hun etter eget syn kunnet danne seg et annet inntrykk av disse kvinnenes hverdag enn andre svenske forskere og medier presenterer. De prostituerte Östergren har snakket med, opplever den nye loven som utelukkende belastende, mener hun:
– Av de prostituerte oppleves samfunnets fordømmelse som det mest belastende, ikke jobben som hore. Den nye loven øker stigmatiseringen, og de prostituerte peker på flere problematiske følger av den: For eksempel kan ikke kunder lenger vitne for politiet i saker mot brutale halliker. Og fordi gateprostitusjonen har gått tilbake, blir det vanskeligere arbeidsforhold for dem som arbeider på gata. De har ikke lenger råd til å være kritiske i utvelgelsen av kunder, og må bare ta forholdene som de er.
Dette har ifølge Östergren ført til en økning i antall prostituerte som rapporterer om grove overgrep.
– Det er også ille at feministene nå gjør akkurat det samme mot de prostituerte som menn i sin tid gjorde mot kvinnene: De nekter dem å komme til orde og være med i en bredt anlagt debatt, avslutter hun.
06.11.06
Denne artikkelen har blitt sett 2033 ganger
<< tilbake