Debattforum
generelt
Nytt innlegg

Skribent
På tide å ta ansvar!

Kvinnegruppa Ottar i Bergen hadde dette leserinnlegget på trykk for noen dager siden. Verdt lesingen!

På tide å ta ansvar!

En fersk kartleggingsrapport over prostitusjonsmiljøet i Bergen framlegger at opptil 400 kvinner er involvert i innendørs prostitusjon. Dette er et svært høyt tall. Byråd Trude Drevland sier at dette spørsmålet har høy prioritet i Bergen kommune, og at det vil iverksettes mange tiltak i oppfølgingen av rapporten. De viktigste tiltakene Drevland nevner er at kvinnene må hjelpes bort fra prostitusjonen og de må få økonomisk minimumsstøtte. Dette er viktige tiltak, som bør og må gjennomføres. Men det er ikke nok. Det neste skrittet for å få bukt med menneskehandelen og den økende prostitusjonen i Bergen må være å kriminalisere horekundene.

Drevland sier at hun fremdeles ikke mener at kriminalisering er løsningen på problemet. Hun mener det vil føre mer prostitusjon innendørs, og at den dermed blir mer uoversiktlig. Men hun innrømmer at hun er i tenkeboksen. Det er oppløftende at Drevland har kommet seg inn i tenkeboksen, men så lenge problemet stadig øker i omfang, er tenkeboksen et uansvarlig sted å oppholde seg for lenge.

Slutningen er ikke vanskelig å trekke. Den er enkel og logisk. Om det er forbudt å etterspørre en tjeneste, vil det bli vanskelig å tilby tjenesten. Vi undrer oss om det kan kalles mistillit til politiet å tro at konstablene ikke skulle kunne finne fram til de prostituerte like godt som horekundene, når politiet skal bedrive spaning? Enten er det mistillit, eller så er det dårlig gjennomtenkt argumentasjon som hindrer Drevland i å ta det avgjørende standpunktet. Erfaringene fra Sverige, hvor det har vært kriminelt å kjøpe prostituerte i syv år, viser at prostitusjonen totalt sett går betraktelig ned, at både den synlige og den skjulte prostitusjonen minker. At loven fungerer i praksis er godt dokumentert. Å være mot kriminalisering av kunden er å beskytte menns rett til å kjøpe tilgang til andres kropp og) til å opprettholde vår tids mest omfattende form for slaveri. Hva er grunnen til at menns rett til å kjøpe seg tilgang på andre menneskers kropper er en viktigere rettighet enn kvinner og barns rett til beskyttelse fra utnytting i en vanskelig situasjon? Dette er spørsmål mange stiller seg, når det i disse dager viser seg at Bergen er et aldri så lite ormebol for menneskehandel og prostitusjon.

Vi krever ansvarliggjøring av den sterkeste parten i dette utbytterforholdet. Vi er grundig lei av å til stadighet se at det er kvinnene som blir ansvarliggjort, når forholdet er skapt av økonomisk overlegne menns behov for tilfredsstillelse. Når skal det norske samfunnet forstå at det ikke er sosialomsorg å kjøpe seg seksuell omgang for en kveld? Dette er et problem som skal tas på alvor. Kvinnene skal ha et betydelig bedre apparat å støtte seg til enn dagens tiltak, som i stor grad dreier seg om utdeling av kakao, våtservietter og kondomer.

Vi krever at de nødvendige tiltak blir fattet for å trygge disse kvinnene økonomisk. Vi krever at det settes inn store ressurser på dette. Men Kvinnegruppa Ottar er krystallklare på hva som er det aller viktigste tiltaket i dette spørsmålet. Det er høy tid at politikere som Trude Drevland viser at de er i stand til å ta ansvar, og beskytte den svakeste parten i vår tids største slaverivirksomhet ved å legge skylden den det hører hjemme.

Kriminaliser horekunden nå!

Kvinnegruppa Ottar, Bergen.

15.11.06

Kvinnegruppa Ottar hevder at å kriminalisere sexkjøp er å begrense menns rettigheter. Men er det ikke problematisk at å begrense menns rett til å kjøpe seksuelle tjenester (hvis man skal følge denne retoriske gaten) på bekostning av kvinners frihet og rett til selvbestemmelse? Er ikke det et brudd med FN menneskerettighetslov artikkel 1:
1. Alle folk har selvbestemmelsesrett. I kraft av denne rett bestemmer de fritt sin politiske stilling og fremmer fritt sin egen økonomiske, sosiale og kulturelle utvikling.
Og europas menneskerettighetserklæring artikkel 8:
1. Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse.
2. Det skal ikke skje noe inngrep av offentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet unntatt når dette er i samsvar med loven og er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlige trygghet eller landets økonomiske velferd, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter.

Jeg bare spør?

17.11.06

Kriminalisering av horekunder blir vel en like stor suksess som kriminalisering av narkotika har vært. For det har jo vært en kjempesuksess, ikkesant? Norge er vel ikke blitt et "ormebol" for omsetting av narkotika? Nordmenn bruker ikke narkotika lengre gjør de vel? Nyrekruteringen har jo stoppet helt opp?.
Nei Ottar Bergen, våkne opp og se realitetene i øynene! Istedenfor å gjøre livet til de prostituerte til et helvete med deres steining/utskelling/kriminaliserings taktikk kunne man jo kanskje satse på å gjøre livet for de prostituerte så greit og trygt som mulig! Prostitusjon er jo som det altid har vært, et fattigdomsproblem. Start med å sloss mot fattigdommen og ikke mot ofrene for den!

18.11.06

Vi kjemper mot kundene. "kriminalisering av horeKUNDENE", ringer det noen bjeller?

Og så står det at "De viktigste tiltakene Drevland nevner er at kvinnene må hjelpes bort fra prostitusjonen og de må få økonomisk minimumsstøtte."

Er det å kjempe mot ofrene?

20.11.06

Jeg merker meg med at Ottardamene unngår å svare på mitt innlegg. Jeg må også si at jeg er overrasket over hvor sosialt primitive Ottardamene framstår i sine svar til Lyon. Og det er noe som ikke henger på greip - hvis dere ønsker at kvinner som jobber i prostitusjon skal få hjelp, hvorfor har dere da etablert en kamp mot Pro Sentret?

20.11.06

Takk skal du ha.Bettie P.
Innlegget ditt var fint.
Har du noen gang vært på et møte hos Ottar?
Sosialt primitive er stikkordet, så du har rett.

04.12.06

Hvorfor ikke prøve det motsatte.
Tillat brodeller og la de betale skatt, dermed blir miljøet oversiktelig. Kun de som gjør det frivillig vil jobbe der og de får sosiale rettigheter.

Ingen har hørt om den lykkelige hora sies det.
Ingen har heller hørt om den lykkelige vaskehjelpen.
Skal vi derfor nekte folk å jobbe som vaskehjelp???

05.12.06

Jeg har gjort begge deler og var rimlig happy.
Kansje happiest som hore.

08.12.06

For en brilliant anlayse dere har!!!!!
Kvinner kan enten bli vaskekjerringer eller horer!! Det skulle ha vært hvite, heterofile menn som "ville" bli enten horebukker eller vaskemenn, så hadde verden våknet opp. Da hadde horekunderi vært forbudt ved lov for lenge siden, det er jeg ikke i tvil om. Jeg vil ha et samfunn der verken kvinner eller menn er til salgs. At noen kvinner "velger" å bli horer, er ikke et "bevis" for at vi er skapt til å være det, men heller at kvinners arbeid blir vurdert som lavere status enn menns arbeid og at vi blir sett på som en sexklasse kollektivt. Stå på Kvinnegruppa Ottar for deres verdifulle arbeid. Og når det er sagt, så er det "menn" som er den største aktøren i sexhandelen. Er ikke likssom menn det "sterke kjønn" da?? Da er det på tide at de tar ansvar for sine handliger også. Styre verden skal de, men ikke sitt kjønnsorgan!! Alle som har møtt menn vet at de ikke er det intellektuelt overlegne. Ikke gi opp Ottar. Dere har masse støtte!!

09.12.06

Mente analyse da. Ble engasjert og det blir det lett skrivefeil...

09.12.06

Var ikke noe enten eller, vaskekone eller hore.
Men som Ottar tar du alt opp i verste meining.
Vaskehjelp var bare det første yrket som falt meg inn som jeg vet mange ikke har som førstevalg.

Det er en del horer som velger å bli hore frivillig. De aller fleste kunne fint ha fått seg annet arbeid om det var det de ville.
Man velger ikke alltid sitt førsteønske til yrke, og noen velger utfra hvor de tjener mest penger eller hvor de får jobb.

Man bør kankje derfor legge til rette for de som velger dette som yrke!!

13.12.06

Og hvem er det som "velger" å prostituere seg da? Over 90% av de som prostituerer seg i verden er kvinner. Det er kvinner som er fattige og vanskelig stilte kvinner som såkalt velger denne veien. Det finnes mange menn i verden også som er fattige og har det vondt, men det er ingen som forventer at fattige og vanskelig stilte menn skal prostituere seg. Og fattige menn kjøper fattige kvinner, så hvor er kjønnsperspektivet da?

Vi lever i en verden hvor menn har stort sett makt over alt, til og med i den vestlige verden, selv om kvinnene her har en mer fordelaktig stilling enn i utviklingsland. Frivillighet i prostitusjonssammenheng er en avsporing og ikke den egentlige kjernen i spørsmålet. Fra vi fødes, får gutter mer oppmerksomhet og ros og denne forskjellsbehandligen fortsetter i arbeidslivet. Der kvinner kommer inn i en yrkesgruppe og blir i flertall, går statusen ned og det gjør samtidig lønna. Vi kvinner blir lært til å se ned på oss selv, men det er veldig få, om noen, som vil innrømme dette blant kvinner.

Jeg er prinsipielt i mot at kvinner, og menn for den saks skyld, skal gjøres om til salgsvarer. Jo flere menn som får erfaring med at kvinner er til salgs, jo mer vil vår verdi som menneske synke, i den grad vi har mennesklig status. Og da blir reaksjonære holdninger bli utbredt i samfunnet, noe som vil ramme alle kvinner, ikke "bare" de i prostitusjonen. Det er ingen menneskerett, les mannerett, å ha et seksualliv. Det er på tide at menn viser ansvar og solidaritet med kvinner og ikke gjør de til handelsvare. I følge FN har mange prostituerte ettervirkninger av prostitusjon som de man kan finne hos torturofre. Jeg har derfor vankelig å se prostitusjon som en sunn aktivitet som menn bør få slippe all ansvarliggjøring i fra, til tross for at de er den største aktøren på prostitusjonsmarkedet i Norge.

Og i stedet for å hamre løs på Kvinnegruppa Ottar som virkelig ikke har makt her i landet, ta heller for dere ansvarlige menn som sitter i maktposisjon. Men nei, se det skal dere ikke gjøre. Snakk om å være bærere av deres egen undertrykking. Det skulle vært ikke hvite som hadde sett ned på seg selv, da hadde vertfall hele venstresida i norsk politikk tatt affære. Dersom det er noen som er sosialt primitive, er det folk som ikke ser skadevirkningene av prostitusjon på et samfunnsmessig nivå, og ikke de som vil bekjempe all form for undertrykking verden over.

16.12.06

INGEN forventer at fattige kvinner prostituerer seg, men mange fattige kvinner gjør dette for å heve levestandaren sin. Men ikke samenlign desse med de jentene som blir tvungen til å prostituere seg. Fattige menn tyr ofte til kriminalitet for å betre sin levestandar.
Det finnes også yrkesgrupper med nesten kun menn som er svært dårlig betalt, transportbransjen er en av desse. Men en av grunnene til at sykepleiere, bussførere, lærere, taxisjåfører, lastebilsjåfører og butikkansatte er dårlig betalt er fordi det er så mange som jobber i desse yrkene, og det vil koste mye for arbeidgiverne å heve lønnen til så mange på en gang.
At mange kvinner sliter med ettervirkninger etter prostitusjon er vel ikke så rart da så mange av de er tvunget til prostitusjon. Noko dei aller fleste er mot. Ved å godkjenne horehus tror jeg at mye av den ufrivillige prostitusjonen vil minke, og de som velger det frivillig får bedre og sikrere forhold.

17.12.06

Daemonicus har samme negative holdning til prostituerede som alle andre konservative feminister i Norden - og ser ned på prostituerede, det er tydeligt. Hvad med at hjælpe dem i stedet, f.eks. ved at give dem rettigheder til socialhjælp og lade dem organisere sig ligesom alle andre arbejdere. For prostituerede er sexarbejdere, og det har man fattet i det meste af verden, se f.eks. www.sexworkeurope.org Flere hundrede tusinder af sexarbejdere over hele verden (Fra USA til Indien, Brasilien til Australien, England til Portugal) organiserer sig og kræver rettigheder, politibeskyttelse og imod kriminalisering af dem selv eller deres kunder. Det har altid været gennem fagbevægelser at arbejderne fik deres rettigheder og det bliver det også denne gang. JA, sexarbejderes arbejdskraft købes og sælges frit under kapitalismen, men det gør andre svage lønmodtagere også: fabriksarbejdere, rengøringsarbejdere osv. For mange kvinder er sexarbejdere det mindst dårlige yrke. Det må man respektere. Og det hjælper ikke nogen at lave propaganda om hvor meget prostitution skader. Det er ikke prostitutionen i sig selv der skader, altså at tage penge for sex eller at have mange sexpartnere, det er vilkårene, dvs. den sociale ulighed, fattigdom, narko, misbrug osv. der skader. Så lad os fjerne uligheden, fattigdommen og kvindehandlerne og lad sexarbejderne få deres rettigheder og lad dem selv bestemme over deres eget liv og krop.

05.01.07
Admin 

Indiske sexarbeidere har frabedt seg etthvert tilbud om symaskin og det er nok ikke symaskin som sådan de er i mot men ideen om at bare sexarbeidere får en minimumslønn så vil de gladelig velge seg et annet yrke. Majoriteten av mannlige, kvinnelige og transseksuelle sexarbeidere jobber i sexbransjen fordi det er den eneste økonomiske sektoren de som ufaglært kan foreta en økonomisk klassereise og/eller ha en inntekt familien kan forsørges med.

Det er interessant at den nordiske prostitusjonsdebatten så til de grader overser rettighetsorganisasjonene og det faktum at i flere land i Europa er sexarbeidere fagorganisert eller samarbeider tett med fagorganisasjoner. De mest politiske aktive sexarbeiderne med klarest krav om å avkriminalisere prostitusjon og få formelle arbeidsrettigheter har vært sexarbeider organisasjoner i Asia og Latin Amerika, som i to til tre tiår har jobbet for rettigheter og anerkjennelse. De minst politiske må kan kanskje sies å være nordiske sexarbeidere?

06.01.07
Admin 

I likhet med i Norge pågår det en debatt i Danmark om prostitusjon linket opp til trafficking. Les danske sexarbeideres kommentar til denne debatten på

http://www.ebblog.dk/1068/

09.01.07
Admin 

Også svenske sexarbeidere benytter blogg for å komme til ordet i en debatt der kunnskap nedenifra er sett på som uvesentlig, se: http://sensuellqkonsult.wordpress.com/

09.01.07

Jeg vil bli hore. Men jeg er lesbisk, så fins det lesbiske horer??
Monica

22.01.07
Admin 

Vil tro det!

22.01.07
mildemadonna 

Javist ,finnes det lesbiske horer.

Er ikke samfunnet eller ottar klar over det?

Kan med sikkerhet si at 3 av 10 er lesbiske uten at det er en mal .Foruten, ikke det viktig i tema prostitusjon hvilken legning man har
.
Allikevel, kjekt å oppdatere med at de resterende 2 er hetrofile og resten av regnestykket klarer du sikkert selv.

Sådan kan kråkemakker og alles regler få 1 ståplass i kondomet,resten tok Nidarosdommen for de gikk av med seieren 250 sitteplasser.
Begge like populære som dommmmmer :)

28.10.09
Lesbisk 

Er det mulig å kjøpe sex hos prostituerte dersom man er lesbisk?
Fins det prostituerte som spesialiserer seg på dette?

13.02.10
Bettie P 

Det er forbudt å kjøpe sex!

25.02.10
Sexarbejderen "Feministen" 

Det er meget enkelt - spørg sexarbejderen - mange siger ja til lesbiske kunder!
Jeg er bisexuel og har selv været kunde hos en kvindelig sexarbejder, og flere af mine sexarbejderkolleger har været kunder og modtager kvinder som kunder.
En af mine lesbiske venner i Tyskland har annonceret udelukkende til kvinder, men jeg kender ingen i DK som har gjort det.
I min egen annoncering har jeg altid skrevet kvinder, mænd og transpersoner er velkomne.....

26.02.10

Send et svar

For å starte en debatt eller svare på et innlegg må alle felter fylles inn.

Brukernavn/nickname

Kommentar